Algemene inkoop- en opdrachtvoorwaarden

Voorwoord

Om onze samenwerking soepel en transparant te laten verlopen, hebben wij onze algemene inkoopvoorwaarden opgesteld. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen en overeenkomsten waarbij ZESRUIT B.V. goederen en/of diensten inkoopt of opdrachten verstrekt aan haar leveranciers en dienstverleners.

Deze inkoopvoorwaarden zijn erop gericht om onze belangen te beschermen en een duidelijke basis te scheppen voor een succesvolle samenwerking. Wij verzoeken u vriendelijk om deze voorwaarden zorgvuldig door te nemen.

Wij kijken uit naar een vruchtbare en langdurige samenwerking.

Met vriendelijke groet,

ZESRUIT B.V.

 

Algemene Inkoopvoorwaarden

Hoofdstuk 1 – Definities

Artikel 1.1 Koper/Opdrachtgever: Zesruit B.V., gevestigd te Veldhuizen 3, 7371 GM Loenen, Nederland, of een aan haar gelieerde vennootschap, hierna aangeduid als “Koper” of “Opdrachtgever”.

Artikel 1.2 Leverancier/Dienstverlener: Iedere partij die Goederen levert of Diensten verleent aan de Koper/Opdrachtgever, hierna aangeduid als “Leverancier” (bij levering van Goederen) of “Dienstverlener” (bij verlening van Diensten).

Artikel 1.3 Goederen: Alle fysieke producten, materialen of zaken die door de Leverancier aan de Koper/Opdrachtgever worden geleverd.

Artikel 1.4 Diensten: Alle werkzaamheden, services of niet-fysieke prestaties die door de Dienstverlener ten behoeve van de Koper/Opdrachtgever worden verricht.

Artikel 1.5 Overeenkomst: Iedere schriftelijke afspraak tussen Koper/Opdrachtgever en Leverancier/Dienstverlener met betrekking tot de inkoop van Goederen of de uitvoering van Diensten, inclusief alle daarbij behorende bestellingen, opdrachten en contracten.

Hoofdstuk 2 – Toepasselijkheid

Artikel 2.1 Deze Algemene Inkoop- en Opdrachtvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, orders, bestellingen, opdrachten en Overeenkomsten waarbij de Koper/Opdrachtgever Goederen inkoopt of Diensten afneemt van de Leverancier/Dienstverlener.

Artikel 2.2 Afwijkingen van of aanvullingen op deze voorwaarden binden de Koper/Opdrachtgever alleen indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen tussen partijen.

Artikel 2.3 Eventuele algemene (verkoop)voorwaarden van de Leverancier/Dienstverlener worden uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing, tenzij de Koper/Opdrachtgever deze schriftelijk en expliciet heeft aanvaard.

 

Hoofdstuk 3 – Intakeprocedure

Artikel 3.1 De Leverancier/Dienstverlener is verplicht volledige medewerking te verlenen aan de door Koper/Opdrachtgever gehanteerde intakeprocedure voor externe relaties. In het kader van deze intakeprocedure zal de Leverancier/Dienstverlener op eerste verzoek alle door Koper/Opdrachtgever gevraagde informatie en documentatie verstrekken, waaronder doch niet beperkt tot uittreksels (zoals KvK-uittreksel), referenties, kopieën van relevante vergunningen, identificatie van vertegenwoordigers, bankgegevens en overige gegevens die van belang zijn voor de beoordeling van de integriteit, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid van de Leverancier/Dienstverlener.

Artikel 3.2 De Koper/Opdrachtgever behoudt zich het recht voor om op basis van de uitkomsten van de intakeprocedure te besluiten niet tot gunning of samenwerking over te gaan, dan wel aanvullende voorwaarden te stellen alvorens een Overeenkomst aan te gaan. Indien de Leverancier/Dienstverlener weigert mee te werken aan de intakeprocedure of niet voldoet aan de gestelde intakevoorwaarden, heeft Koper/Opdrachtgever het recht de (verdere) onderhandelingen of Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder enige aansprakelijkheid zijnerzijds.

Artikel 3.3 Het doorlopen van de intakeprocedure houdt nadrukkelijk niet in dat Koper/Opdrachtgever enige opdracht, aansprakelijkheid of betalingsverplichting erkent jegens de Leverancier/Dienstverlener. De intakeprocedure dient uitsluitend om te bepalen of, en onder welke condities, Koper/Opdrachtgever een samenwerking met de betreffende Leverancier/Dienstverlener wil aangaan.

Hoofdstuk 4 – Bestellingen en Opdrachten

Artikel 4.1 Bestellingen en opdrachten door de Koper/Opdrachtgever dienen door de Leverancier/Dienstverlener schriftelijk te worden bevestigd. Zonder een dergelijke schriftelijke bevestiging is Koper/Opdrachtgever niet gebonden aan de bestelling of opdracht.

Artikel 4.2 Wijzigingen in of aanvullingen op een bestelling of opdracht zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen Koper/Opdrachtgever en Leverancier/Dienstverlener zijn overeengekomen.

Hoofdstuk 5 – Prijzen en Betaling

Artikel 5.1 Alle prijzen genoemd in offertes en Overeenkomsten zijn vast (niet herzienbaar) en inclusief alle bijkomende kosten, zoals maar niet beperkt tot transport-, verpakkings- en verzekeringskosten, invoerrechten en belastingen (met uitzondering van btw), tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 5.2 Betaling door Koper/Opdrachtgever van correcte en niet betwiste facturen zal plaatsvinden binnen zestig (60) dagen na ontvangst van de factuur én nadat de desbetreffende Goederen of Diensten conform de Overeenkomst zijn geleverd en/of uitgevoerd. Betaling impliceert geen erkenning dat de geleverde prestatie aan de Overeenkomst voldoet.

Hoofdstuk 6 – Levering van Goederen en Diensten

Artikel 6.1 Levering van Goederen dient plaats te vinden op de overeengekomen datum, tijdstip en plaats, zoals vermeld in de bestelling of Overeenkomst. De Leverancier is gehouden aan het overeengekomen leveringsschema en -voorwaarden.

Artikel 6.2 De uitvoering van Diensten dient te geschieden binnen de afgesproken termijn(en) en volgens de overeengekomen specificaties en prestatie-eisen. De Dienstverlener zal de Diensten met de hoogste zorg en conform de afspraken in de Overeenkomst uitvoeren.

Artikel 6.3 De Leverancier/Dienstverlener is verplicht om de Koper/Opdrachtgever onmiddellijk schriftelijk te informeren zodra hij enige vertraging of dreigende vertraging in de levering van Goederen of de uitvoering van Diensten voorziet. Partijen zullen in dat geval in overleg treden om de gevolgen van de vertraging te mitigeren.

Artikel 6.4 Indien de Leverancier/Dienstverlener tekortschiet in de tijdige levering van Goederen of de tijdige uitvoering van Diensten, is hij, zonder nadere ingebrekestelling, een direct opeisbare boete verschuldigd van 1% van de totale order- of contractwaarde per kalenderdag dat de overschrijding voortduurt, met een maximum van 20% van die totale waarde. Het incasseren of vorderen van deze boete laat het recht van Koper/Opdrachtgever op volledige schadevergoeding op grond van de wet of de Overeenkomst onverlet.

Hoofdstuk 7 – Kwaliteit en Inspectie

Artikel 7.1 De Leverancier/Dienstverlener garandeert dat alle geleverde Goederen en Diensten volledig voldoen aan de in de Overeenkomst vastgelegde specificaties, eisen, kwaliteitsnormen en eventuele wettelijke vereisten. Tevens garandeert de Leverancier/Dienstverlener dat de Goederen de eigenschappen bezitten die Koper op grond van de Overeenkomst mag verwachten en dat de Diensten vakkundig en naar behoren worden uitgevoerd.

Artikel 7.2 De Koper/Opdrachtgever heeft het recht om de geleverde Goederen en de uitgevoerde Diensten te inspecteren of te (doen) testen. Indien de resultaten van de inspectie of test niet voldoen aan de Overeenkomst, is Koper/Opdrachtgever gerechtigd de desbetreffende levering of dienstverlening te weigeren. Koper/Opdrachtgever zal binnen een redelijke termijn (uiterlijk binnen dertig (30) dagen na levering van Goederen of voltooiing van Diensten) eventuele gebreken of non-conformiteiten schriftelijk aan de Leverancier/Dienstverlener melden.

Artikel 7.3 Indien Koper/Opdrachtgever gebreken constateert of redelijke twijfel heeft over de kwaliteit, is hij gerechtigd de betreffende Goederen of Diensten te weigeren. In geval van weigering zal de Leverancier/Dienstverlener op eerste verzoek van Koper/Opdrachtgever en naar diens keuze, onverwijld en op eigen kosten, de afgekeurde Goederen vervangen of herstellen, dan wel de afgekeurde Diensten opnieuw correct uitvoeren. Het voorgaande laat alle overige rechten van Koper/Opdrachtgever, waaronder het recht op schadevergoeding, onverlet.

Artikel 7.4 De Koper/Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd om zelf, of door een door hem aangewezen onafhankelijke derde, audits of aanvullende inspecties uit te voeren bij de Leverancier/Dienstverlener ter verificatie van de naleving van de verplichtingen uit de Overeenkomst en ter controle van de kwaliteit van de geleverde Goederen en Diensten. De Leverancier/Dienstverlener zal zijn volle medewerking hieraan verlenen en op eerste verzoek kosteloos toegang verschaffen tot zijn bedrijfsruimten, administratieve bescheiden en personeelsleden voor zover relevant voor de audit.

Artikel 7.5 Indien een geplande audit door toedoen van de Leverancier/Dienstverlener niet of niet tijdig kan plaatsvinden, of indien uit een audit blijkt dat de Leverancier/Dienstverlener in aanzienlijke mate tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, wordt dit aangemerkt als een toerekenbare tekortkoming van de Leverancier/Dienstverlener. In zodanig geval zal de Leverancier/Dienstverlener alle geconstateerde tekortkomingen onverwijld en volledig op eigen kosten herstellen en alle door Koper/Opdrachtgever als gevolg daarvan geleden schade vergoeden, onverminderd de overige rechten van Koper/Opdrachtgever (waaronder het recht de Overeenkomst te ontbinden).

Hoofdstuk 8 – Garantie en Aansprakelijkheid

Artikel 8.1 De Leverancier/Dienstverlener garandeert dat de geleverde Goederen en Diensten vrij zijn van ontwerp-, materiaal- en fabricagefouten en alle andere gebreken, gedurende een periode van ten minste vierentwintig (24) maanden na levering van de Goederen respectievelijk na voltooiing van de Diensten, tenzij schriftelijk een langere garantieperiode is overeengekomen.

Artikel 8.2 Indien binnen de in artikel 8.1 genoemde garantieperiode enig gebrek of non-conformiteit in de geleverde Goederen of Diensten optreedt, zal de Leverancier/Dienstverlener op eerste verzoek van Koper/Opdrachtgever onmiddellijk en op eigen kosten alle noodzakelijke maatregelen treffen om het gebrek te verhelpen. Hieronder wordt verstaan: naar keuze van Koper/Opdrachtgever het kosteloos repareren of vervangen van de gebrekkige Goederen, dan wel het kosteloos opnieuw deugdelijk verrichten van de Diensten. Indien de Leverancier/Dienstverlener niet binnen een door Koper/Opdrachtgever gestelde redelijke termijn aan deze herstelverplichting voldoet, heeft Koper/Opdrachtgever het recht de herstelwerkzaamheden door een derde te laten uitvoeren op kosten van de Leverancier/Dienstverlener.

Artikel 8.3 De Leverancier/Dienstverlener is jegens Koper/Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade, zowel direct als indirect (inclusief gevolgschade), die ontstaat als gevolg van of in verband met gebrekkige of niet-conforme Goederen of Diensten, tenzij de Leverancier/Dienstverlener bewijst dat hem ter zake geen enkele schuld treft en hem ook anderszins rechtens geen verwijt kan worden gemaakt. Eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen of uitsluitingen van de Leverancier/Dienstverlener worden niet aanvaard, behoudens voor zover dwingend rechtelijk toegestaan en schriftelijk door Koper/Opdrachtgever bevestigd.

Artikel 8.4 De Leverancier/Dienstverlener vrijwaart Koper/Opdrachtgever volledig tegen alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid, schade of verliezen veroorzaakt door de geleverde Goederen of verrichte Diensten, inclusief aanspraken wegens inbreuk op intellectuele eigendomsrechten (zoals nader bepaald in Hoofdstuk 13). Alle kosten en schade aan de zijde van Koper/Opdrachtgever voortvloeiende uit dergelijke aanspraken zullen door de Leverancier/Dienstverlener worden vergoed.

Hoofdstuk 9 – Eigendom en Risico

Artikel 9.1 Het eigendom van geleverde Goederen gaat over op Koper/Opdrachtgever op het moment van feitelijke levering én schriftelijke acceptatie van die Goederen door Koper/Opdrachtgever. Indien Koper/Opdrachtgever vooruit betaalt voor Goederen, draagt dit niet bij voorbaat het eigendom over, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 9.2 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van Goederen blijft volledig bij de Leverancier tot het moment dat de Goederen door of namens Koper/Opdrachtgever in ontvangst zijn genomen en uitdrukkelijk zijn goedgekeurd (acceptatie). Tot dat moment is de Leverancier verplicht de Goederen deugdelijk te verzekeren en alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen ter voorkoming van schade.

Artikel 9.3 Indien Koper/Opdrachtgever materialen, onderdelen, hulpmiddelen, tekeningen of specificaties aan de Leverancier ter beschikking stelt voor de uitvoering van de Overeenkomst, blijven deze te allen tijde eigendom van Koper/Opdrachtgever. De Leverancier zal dergelijke ter beschikking gestelde goederen duidelijk als eigendom van Koper/Opdrachtgever markeren, gescheiden van eigen goederen opslaan en zij zullen door Leverancier uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de Overeenkomst. Alle risico’s met betrekking tot deze door Koper verstrekte goederen rusten bij de Leverancier vanaf het moment van ontvangst.

Hoofdstuk 10 – Verpakkingen en Verzending

Artikel 10.1 De Leverancier is verantwoordelijk voor een deugdelijke en veilige verpakking van de Goederen, zodanig dat deze tijdens vervoer worden beschermd tegen beschadiging, bederf of kwaliteitsverlies. De verpakking dient te voldoen aan alle toepasselijke (internationale) voorschriften en eventuele door Koper/Opdrachtgever gegeven specifieke eisen.

Artikel 10.2 De verzending en het transport van Goederen geschiedt voor rekening en risico van de Leverancier, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Eventuele transport- en bezorgkosten, inclusief verzekering tijdens het transport, komen voor rekening van de Leverancier.

Artikel 10.3 De Leverancier zal op ieder verzenddocument duidelijk het ordernummer van Koper/Opdrachtgever vermelden en een paklijst toevoegen met een omschrijving van de inhoud en hoeveelheid van de verzending. Bij het ontbreken van deze informatie is Koper/Opdrachtgever gerechtigd de ontvangst van de zending te weigeren.

Hoofdstuk 11 – Overmacht

Artikel 11.1 In geval van overmacht aan de zijde van de Leverancier/Dienstverlener worden zijn verplichtingen uit de Overeenkomst opgeschort voor de duur van de overmachtsituatie, zonder dat de Leverancier/Dienstverlener toerekenbaar tekortschiet. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de Leverancier onafhankelijke omstandigheid die de nakoming van de Overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, waaronder begrepen natuurrampen, oorlog, nationale noodtoestand, pandemieën, arbeidsstakingen bij de Leverancier zelf of diens toeleveranciers, brand of andere ernstige storingen in het bedrijf van de Leverancier.

Artikel 11.2 Indien de overmachtssituatie langer dan dertig (30) aaneengesloten dagen heeft geduurd, heeft Koper/Opdrachtgever het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk te ontbinden, zonder dat hiervoor een rechterlijke tussenkomst vereist is en zonder dat Koper/Opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is. Eventuele reeds betaalde bedragen voor nog niet geleverde Goederen of niet uitgevoerde Diensten zullen in dat geval door de Leverancier onverwijld worden terugbetaald.

Artikel 11.3 De Leverancier/Dienstverlener zal Koper/Opdrachtgever onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen van het intreden en (vermoedelijke) eindigen van elke overmachtssituatie, onder overlegging van de nodige bewijsstukken. Zolang de Leverancier dit nalaat, kan hij zich niet op overmacht beroepen. De Leverancier/Dienstverlener zal zich inspannen om de gevolgen van de overmacht voor Koper/Opdrachtgever te beperken en de uitvoering van de Overeenkomst te hervatten zodra dit mogelijk is.

Hoofdstuk 12 – Geheimhouding

Artikel 12.1 De Leverancier/Dienstverlener is verplicht tot strikte geheimhouding van alle niet-openbare informatie, gegevens en kennis omtrent Koper/Opdrachtgever en diens bedrijfsactiviteiten die hij in het kader van de Offerte, bestelling of Overeenkomst verkrijgt. Hieronder valt mede alle schriftelijke en mondelinge informatie van vertrouwelijke aard, waaronder doch niet beperkt tot bedrijfsgeheimen, knowhow, technische gegevens, prijzen, leveranciers- en klanteninformatie. Deze geheimhoudingsplicht blijft ook na uitvoering of beëindiging van de Overeenkomst onverminderd van kracht.

Artikel 12.2 De Leverancier/Dienstverlener zal de in artikel 12.1 bedoelde vertrouwelijke informatie uitsluitend gebruiken voor het doel van de uitvoering van de Overeenkomst en niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Koper/Opdrachtgever aan enige derde openbaren. De Leverancier/Dienstverlener zal deze geheimhoudingsverplichting opleggen aan al zijn werknemers en eventuele ingeschakelde derden die bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn. Bij schending van de geheimhoudingsplicht is de Leverancier/Dienstverlener aansprakelijk voor alle door Koper/Opdrachtgever daardoor geleden schade.

Hoofdstuk 13 – Intellectuele Eigendomsrechten

Artikel 13.1 Alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrechten, octrooien, merkrechten, modelrechten, handelsnaamrechten) met betrekking tot of voortvloeiende uit de geleverde Goederen of de verrichte Diensten, inclusief eventuele documentatie, rapporten, tekeningen, software of andere resultaten van de Diensten, berusten bij de Koper/Opdrachtgever, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Voor zover dergelijke rechten niet reeds op grond van de wet bij Koper/Opdrachtgever zouden rusten, draagt de Leverancier/Dienstverlener deze rechten bij voorbaat onvoorwaardelijk over aan Koper/Opdrachtgever, welke overdracht Koper/Opdrachtgever bij dezen aanvaardt. De Leverancier zal desgevraagd alle noodzakelijke medewerking verlenen aan de effectuering van deze overdracht.

Artikel 13.2 De Leverancier/Dienstverlener garandeert dat de door hem geleverde Goederen en Diensten geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. De Leverancier/Dienstverlener vrijwaart Koper/Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden wegens beweerde inbreuk op enig intellectueel eigendomsrecht door het gebruik of de levering van de Goederen of Diensten. Alle kosten (inclusief redelijke gerechts- en advocaatkosten) en schade aan de zijde van Koper/Opdrachtgever als gevolg van een dergelijke inbreuk zullen door de Leverancier/Dienstverlener volledig worden vergoed. Indien de levering of het gebruik van Goederen/Diensten door een derde wordt verboden wegens inbreuk, zal de Leverancier/Dienstverlener in overleg met Koper/Opdrachtgever zo snel mogelijk voor eigen rekening zorgdragen voor het verkrijgen van het recht tot voortgezet gebruik, dan wel de desbetreffende Goederen of Diensten zodanig aanpassen of vervangen dat de inbreuk wordt opgeheven zonder dat de functionaliteit of kwaliteit beperkt wordt.

Hoofdstuk 14 – Beëindiging van de Overeenkomst

Artikel 14.1 Onverminderd haar overige rechten, waaronder het recht op schadevergoeding, heeft Koper/Opdrachtgever het recht elke Overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk schriftelijk te ontbinden indien de Leverancier/Dienstverlener toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van enige wezenlijke verplichting uit hoofde van de Overeenkomst, en de ernst van de tekortkoming ontbinding rechtvaardigt. Indien nakoming niet blijvend of definitief onmogelijk is, zal Koper/Opdrachtgever – tenzij de omstandigheden een onmiddellijke ontbinding rechtvaardigen – de Leverancier/Dienstverlener eerst schriftelijk in gebreke stellen en een redelijke termijn voor nakoming gunnen.

Artikel 14.2 Koper/Opdrachtgever is voorts gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst schriftelijk te ontbinden indien aan de zijde van de Leverancier/Dienstverlener sprake is van (a) surseance van betaling of aanvraag daartoe, (b) faillissement of aanvraag daartoe, (c) liquidatie of staking van de onderneming van de Leverancier/Dienstverlener, (d) ondercuratelestelling of enige vergelijkbare toestand waarbij de Leverancier/Dienstverlener niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, of (e) indien Koper/Opdrachtgever gegronde redenen heeft om te twijfelen aan de continuïteit van de bedrijfsvoering van de Leverancier/Dienstverlener.

Artikel 14.3 In geval van ontbinding van de Overeenkomst op grond van dit hoofdstuk, is Koper/Opdrachtgever nimmer gehouden tot enige vergoeding van schade, kosten of anderszins aan de zijde van de Leverancier/Dienstverlener, onverminderd het recht van Koper/Opdrachtgever op volledige schadevergoeding wegens toerekenbaar tekortschieten door de Leverancier/Dienstverlener. De ontbinding laat verder de reeds bestaande vorderingen van Koper/Opdrachtgever op de Leverancier/Dienstverlener onverlet. Bij beëindiging zullen wederzijdse vorderingen onmiddellijk opeisbaar worden. Rechten die naar hun aard bestemd zijn om ook na beëindiging van de Overeenkomst voort te duren (zoals geheimhouding, intellectuele eigendom, vrijwaringen), blijven na ontbinding in stand.

Hoofdstuk 15 – Toepasselijk Recht en Geschillenbeslechting

Artikel 15.1 Op deze Algemene Inkoop- en Opdrachtvoorwaarden, alsook op alle Overeenkomsten en geschillen die daaruit voortvloeien of daarmee samenhangen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 15.2 Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van of voortvloeien uit de Overeenkomst of deze voorwaarden, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de rechtbank in het arrondissement waar Koper/Opdrachtgever statutair gevestigd is, onverminderd het recht van Koper/Opdrachtgever om een geschil voor te leggen aan een andere volgens de wet bevoegde rechter.

Hoofdstuk 16 – Diversen

Artikel 16.1 Wijzigingen of aanvullingen op deze Algemene Inkoop- en Opdrachtvoorwaarden zijn slechts geldig indien zij schriftelijk zijn vastgelegd en door een daartoe bevoegde vertegenwoordiger van Koper/Opdrachtgever en de Leverancier/Dienstverlener zijn ondertekend. Een dergelijke wijziging of aanvulling heeft alleen betrekking op de specifieke overeenkomst waarvoor zij is overeengekomen.

Artikel 16.2 De Leverancier/Dienstverlener is niet gerechtigd om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Koper/Opdrachtgever de uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen aan een derde over te dragen, uit te besteden of te verpanden. Koper/Opdrachtgever kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden. Koper/Opdrachtgever heeft het recht haar aanspraken op de Leverancier/Dienstverlener over te dragen aan een derde in het kader van overdracht van (onderdelen van) de onderneming van Koper/Opdrachtgever.

Artikel 16.3 Indien enige bepaling van deze Algemene Inkoop- en Opdrachtvoorwaarden of de Overeenkomst nietig, vernietigbaar of anderszins onafdwingbaar blijkt, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Partijen zullen in dat geval in goed overleg de betreffende bepaling vervangen door een rechtsgeldige bepaling die qua strekking en economische gevolgen zo veel mogelijk aansluit bij de oorspronkelijke bepaling.

Artikel 16.4 De Leverancier/Dienstverlener garandeert bij de uitvoering van de Overeenkomst te allen tijde te voldoen aan alle toepasselijke wet- en regelgeving, alsmede aan relevante gedragscodes of richtlijnen die door Koper/Opdrachtgever zijn aangewezen. Dit omvat onder meer naleving van regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, milieu, privacy en gegevensbescherming (inclusief de Algemene Verordening Gegevensbescherming), mededinging, sanctie- en exportcontrolewetgeving, en anti-corruptie. De Leverancier/Dienstverlener zal op eerste verzoek van Koper/Opdrachtgever aantonen op welke wijze hij hieraan voldoet.

Hoofdstuk 17 – Onderhoud en Reparaties

Artikel 17.1 Indien de Leverancier/Dienstverlener onderhouds- of reparatiewerkzaamheden voor Koper/Opdrachtgever verricht, garandeert hij dat deze werkzaamheden worden uitgevoerd door vakkundig en bevoegd personeel, met inachtneming van alle op dat moment geldende wettelijke vereisten, (lokale) voorschriften en kwaliteitsnormen die in de branche gebruikelijk zijn.

Artikel 17.2 De Leverancier/Dienstverlener zal bij alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uitsluitend materialen, onderdelen en gereedschappen van goede kwaliteit gebruiken, die geschikt zijn voor het beoogde doel en voldoen aan de in de Overeenkomst gestelde specificaties en eisen. Eventuele te vervangen onderdelen worden, tenzij anders overeengekomen, eigendom van Koper/Opdrachtgever na vervanging.

Artikel 17.3 Op alle door de Leverancier/Dienstverlener uitgevoerde onderhouds- en reparatiewerkzaamheden geldt een garantieperiode van ten minste twaalf (12) maanden, ingaande na voltooiing van de werkzaamheden. Binnen deze periode geconstateerde gebreken of tekortkomingen in de uitgevoerde werkzaamheden zullen door de Leverancier/Dienstverlener onverwijld en zonder kosten voor Koper/Opdrachtgever worden verholpen. Deze garantie komt naast de in Hoofdstuk 8 opgenomen garantie en aansprakelijkheid en laat de wettelijke garantierechten van Koper/Opdrachtgever onverlet.

Artikel 17.4 Indien de Leverancier/Dienstverlener de onderhouds- of reparatiewerkzaamheden niet conform de Overeenkomst heeft uitgevoerd, of binnen de in artikel 17.3 genoemde garantieperiode gebreken niet (afdoende) herstelt, heeft Koper/Opdrachtgever het recht de betreffende werkzaamheden door een derde te laten uitvoeren. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de Leverancier/Dienstverlener, onverminderd het recht van Koper/Opdrachtgever op aanvullende schadevergoeding.

 

Hoofdstuk 18 – Veiligheid en Milieu

Artikel 18.1 De Leverancier/Dienstverlener is verantwoordelijk voor het naleven van alle toepasselijke veiligheids-, gezondheids- en milieuwet- en regelgeving tijdens de uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van Koper/Opdrachtgever. De Leverancier/Dienstverlener en diens personeel zullen alle redelijke voorzorgsmaatregelen treffen om de uitvoering van de werkzaamheden op een veilige manier te laten verlopen, in overeenstemming met de geldende Arbo- en HSE-normen, alsmede met de interne veiligheidsregels en -procedures van Koper/Opdrachtgever die aan de Leverancier/Dienstverlener zijn medegedeeld.

Artikel 18.2 De Leverancier/Dienstverlener neemt adequate maatregelen om eventuele schade aan het milieu te voorkomen of tot een minimum te beperken tijdens de levering van Goederen of de uitvoering van Diensten. Eventueel gevaarlijk afval of restmaterialen zullen door de Leverancier/Dienstverlener op verantwoordelijke wijze worden afgevoerd met inachtneming van de daarvoor geldende milieuwetgeving. De Leverancier/Dienstverlener vrijwaart Koper/Opdrachtgever tegen alle boetes en aanspraken die voortvloeien uit het niet naleven van de in dit artikel genoemde verplichtingen.

Hoofdstuk 19 – Planning en Tijdschema’s

Artikel 19.1 De Leverancier/Dienstverlener zal, waar van toepassing, voorafgaand aan de uitvoering van werkzaamheden een duidelijk en gedetailleerd tijdschema opstellen voor de uitvoering van de werkzaamheden. Dit tijdschema zal tijdig (voor de start van de werkzaamheden) aan Koper/Opdrachtgever ter goedkeuring worden voorgelegd. De Leverancier/Dienstverlener zal voldoende personeel en middelen inzetten om het overeengekomen tijdschema na te kunnen leven.

Artikel 19.2 Indien de Leverancier/Dienstverlener zonder geldige reden vertraging oploopt ten opzichte van het overeengekomen tijdschema, is Koper/Opdrachtgever gerechtigd een contractuele boete op te leggen van 1% van de totale contractwaarde per kalenderdag dat de vertraging voortduurt, met een maximum van 20% van de totale contractwaarde. Deze boete komt direct en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar. Betaling van of verhaal op de boete laat onverlet het recht van Koper/Opdrachtgever om aanvullende schadevergoeding te vorderen indien de daadwerkelijk geleden schade het boetebedrag overstijgt.

Hoofdstuk 20 – Aansprakelijkheid en Verzekeringen

Artikel 20.1 De Leverancier/Dienstverlener is volledig aansprakelijk voor alle schade aan eigendommen van Koper/Opdrachtgever en/of derden, alsook voor letselschade (inclusief overlijden), die ontstaat door of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door de Leverancier/Dienstverlener, zijn personeel of door hem ingeschakelde derden. De Leverancier/Dienstverlener zal Koper/Opdrachtgever vrijwaren tegen alle aanspraken van derden ter zake van dergelijke schade of letsel.

Artikel 20.2 De Leverancier/Dienstverlener is verplicht om, voordat hij aanvang maakt met de uitvoering van de Overeenkomst, op eigen kosten adequate verzekeringen af te sluiten en in stand te houden, waaronder in ieder geval een aansprakelijkheidsverzekering (bedrijfsaansprakelijkheid en, indien van toepassing, beroepsaansprakelijkheid) met een voor Koper/Opdrachtgever acceptabele dekking. Op eerste verzoek van Koper/Opdrachtgever zal de Leverancier/Dienstverlener een schriftelijk bewijs van deze verzekeringspolis(sen) verstrekken alsmede het bewijs dat de premie daarvoor is voldaan. Het bestaan van enige verzekering laat de aansprakelijkheid van de Leverancier/Dienstverlener jegens Koper/Opdrachtgever onverlet.

Hoofdstuk 21 – Inspectie en Acceptatie van Werkzaamheden

Artikel 21.1 De Koper/Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht om gedurende de uitvoering en na voltooiing van de werkzaamheden (tussen)inspecties uit te voeren, dan wel door deskundigen te laten uitvoeren, teneinde te controleren of de werkzaamheden conform de Overeenkomst worden uitgevoerd. De Leverancier/Dienstverlener zal hiertoe de benodigde toegang tot de werkplek en inzage in relevante documentatie verstrekken.

Artikel 21.2 De opgeleverde werkzaamheden (of delen daarvan) worden door Koper/Opdrachtgever eerst geacht te zijn aanvaard (goedgekeurd) nadat Koper/Opdrachtgever dit na inspectie uitdrukkelijk schriftelijk heeft bevestigd. Keuring, inspectie of (gedeeltelijke) betaling door Koper/Opdrachtgever houden geen aanvaarding in van de werkzaamheden of enig onderdeel daarvan. Bij afkeuring van (een deel van) de werkzaamheden zal de Leverancier/Dienstverlener zo spoedig mogelijk en zonder kosten voor Koper/Opdrachtgever zorg dragen voor herstel of opnieuw deugdelijk uitvoeren van de betreffende werkzaamheden.

Hoofdstuk 22 – Maatregelen bij Tekortkoming van de Leverancier

Artikel 22.1 Onverminderd het bepaalde in Hoofdstuk 14, heeft Koper/Opdrachtgever het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk te beëindigen (ontbinden) indien de Leverancier/Dienstverlener herhaaldelijk tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen of indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden ernstige gebreken of fouten worden geconstateerd die het vertrouwen in een goede afloop van de opdracht schaden. Koper/Opdrachtgever zal, voor zover redelijkerwijs mogelijk, de Leverancier/Dienstverlener eerst schriftelijk waarschuwen en in de gelegenheid stellen het tekortschieten binnen een korte termijn te herstellen, tenzij de aard van de tekortkoming onmiddellijke beëindiging rechtvaardigt.

Artikel 22.2 In geval van (gedeeltelijke) ontbinding of opzegging van de Overeenkomst op grond van artikel 22.1, is de Leverancier/Dienstverlener verplicht om na ontvangst van de kennisgeving tot beëindiging per direct alle lopende werkzaamheden veilig stop te zetten. De Leverancier/Dienstverlener zal vervolgens de werkplek in een ordelijke en veilige staat achterlaten en alle door Koper/Opdrachtgever ter beschikking gestelde materialen, documenten en informatie onverwijld retourneren. Alle eventuele extra kosten die Koper/Opdrachtgever moet maken als gevolg van de beëindiging en de veilige staken van de werkzaamheden, komen voor rekening van de Leverancier/Dienstverlener.

Artikel 22.3 Eventuele extra kosten of schade die ontstaan doordat de Leverancier/Dienstverlener zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt – waaronder begrepen maar niet beperkt tot kosten voor noodmaatregelen, vervangende oplossingen of inschakeling van derden – zullen door de Leverancier/Dienstverlener volledig aan Koper/Opdrachtgever worden vergoed.

Artikel 22.4 Indien de Leverancier/Dienstverlener zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet nakomt, heeft Koper/Opdrachtgever het recht om – na kennisgeving aan de Leverancier/Dienstverlener – op kosten en risico van de Leverancier/Dienstverlener zelf de nodige corrigerende maatregelen te nemen of door derden te laten uitvoeren. Dit omvat onder meer het recht voor Koper/Opdrachtgever om derden in te schakelen om de werkzaamheden te voltooien of gebreken te herstellen, dan wel om zelf voorzieningen te treffen teneinde de continuïteit van de bedrijfsvoering veilig te stellen. De Leverancier/Dienstverlener zal volledig met Koper/Opdrachtgever en de door Koper/Opdrachtgever ingeschakelde derden samenwerken om een soepele overdracht van de werkzaamheden te bewerkstelligen.

Hoofdstuk 23 – Gedrag en Veiligheidsvoorschriften op het Terrein van de Koper

Artikel 23.1 Indien werknemers of onderaannemers van de Leverancier/Dienstverlener werkzaamheden verrichten op het terrein of in de gebouwen van Koper/Opdrachtgever, zal de Leverancier/Dienstverlener ervoor zorgen dat al deze personen voorafgaand aan de werkzaamheden op de hoogte zijn van en voldoen aan alle relevante veiligheids-, milieu- en huisregels van Koper/Opdrachtgever. De Leverancier/Dienstverlener draagt er zorg voor dat eenieder die hij bij de uitvoering van werkzaamheden op locatie van Koper/Opdrachtgever inzet, de ter plaatse geldende voorschriften (waaronder begrepen voorschriften op het gebied van bedrijfshulpverlening, veilig werken, gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, rookbeleid, enz.) strikt naleeft.

Artikel 23.2 De Leverancier/Dienstverlener is verantwoordelijk voor het voorzien in alle noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen en voor het afdwingen van naleving van alle veiligheidsnormen door zijn werknemers en ingeschakelde derden tijdens de uitvoering van werkzaamheden bij Koper/Opdrachtgever. De Leverancier/Dienstverlener ziet erop toe dat zijn personeel adequaat is opgeleid voor de uit te voeren taken en voor het veilig bedienen van eventuele apparatuur of machines.

Artikel 23.3 Indien werknemers of vertegenwoordigers van de Leverancier/Dienstverlener zich op het terrein van Koper/Opdrachtgever niet houden aan de in artikel 23.1 en 23.2 bedoelde voorschriften of instructies, heeft Koper/Opdrachtgever het recht deze personen de toegang tot zijn terrein te ontzeggen en/of hen van de werkplek te (laten) verwijderen. Eventuele hierdoor ontstane vertragingen of extra kosten komen volledig voor rekening van de Leverancier/Dienstverlener. Daarnaast blijft de Leverancier/Dienstverlener aansprakelijk voor alle schade of ongevallen die ontstaan als gevolg van het niet naleven van de veiligheidsvoorschriften.

Artikel 23.4 Van alle op het terrein van Koper/Opdrachtgever aanwezige personen mag een professionele houding en correct gedrag worden verwacht. De Leverancier/Dienstverlener draagt er zorg voor dat zijn werknemers en eventuele onderaannemers zich op het terrein en in de gebouwen van Koper/Opdrachtgever te allen tijde correct en respectvol gedragen. Dit omvat onder meer het respecteren van de eigendommen en vertrouwelijke informatie van Koper/Opdrachtgever, het voorkomen van overlast, het naleven van privacyregels ten aanzien van foto- of video-opnames, en het opvolgen van instructies van bevoegde medewerkers van Koper/Opdrachtgever. Bij ernstig of herhaald wangedrag heeft Koper/Opdrachtgever het recht de betrokkene(n) de (verdere) toegang tot het terrein te ontzeggen.

Hoofdstuk 24 – Specifieke Voorwaarden voor Dienstverleners

Artikel 24.1 De Dienstverlener zal de overeengekomen Diensten naar beste kunnen, met de nodige zorgvuldigheid en vakkundigheid uitvoeren, conform de hoogste professionele standaarden die in de branche gelden. De Dienstverlener garandeert dat hij en zijn personeel over de benodigde kwalificaties, ervaring, certificeringen en bevoegdheden beschikken om de Diensten uit te voeren.

Artikel 24.2 De Dienstverlener zal Koper/Opdrachtgever periodiek en op eerste verzoek tussentijds informeren over de voortgang van de dienstverlening. Indien zich omstandigheden voordoen die de tijdige of correcte uitvoering van de Diensten in gevaar (kunnen) brengen, meldt de Dienstverlener dit onverwijld schriftelijk aan Koper/Opdrachtgever, onder vermelding van de aard van het probleem en de maatregelen die worden genomen om de gevolgen te beperken.

Artikel 24.3 De Dienstverlener neemt alle redelijke maatregelen om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Dit houdt onder meer in dat de Dienstverlener adequate back-upprocedures en vervangende expertise regelt voor het geval personeel uitvalt of anderszins verhinderd is. De Dienstverlener zal geen wijzigingen aanbrengen in de voor de uitvoering van de Diensten ingezette personeelsleden zonder voorafgaande toestemming van Koper/Opdrachtgever, tenzij dringende omstandigheden dit noodzakelijk maken. In dat laatste geval zal de Dienstverlener zorg dragen voor tijdige vervanging door personeel met ten minste gelijkwaardige kwalificaties en ervaring.

Artikel 24.4 Indien tussen partijen uitdrukkelijk is overeengekomen dat de Dienstverlener een bepaald resultaat moet bereiken (een resultaatsverplichting), dan staat de Dienstverlener ervoor in dat dit overeengekomen resultaat tijdig en volledig wordt behaald, behoudens overmacht als bedoeld in Hoofdstuk 11. Voldoet de Dienstverlener niet aan het beoogde resultaat, dan geldt dit als een toerekenbare tekortkoming en treden de rechten van Koper/Opdrachtgever zoals in deze voorwaarden omschreven (waaronder het recht op ontbinding en schadevergoeding) in werking.

Artikel 24.5 Indien en voor zover tussen partijen slechts is overeengekomen dat de Dienstverlener zijn best mogelijke inspanning zal leveren (een inspanningsverplichting), dan verplicht de Dienstverlener zich tot het leveren van die inspanning die van een bekwaam en zorgvuldig handelend dienstverlener in de branche onder vergelijkbare omstandigheden mag worden verwacht. Het niet behalen van een beoogd resultaat ontslaat de Dienstverlener in dat geval niet van de verplichting om aan te tonen dat hij al het redelijk mogelijke heeft gedaan om het resultaat te bereiken. Indien de Dienstverlener aantoonbaar onvoldoende inspanningen verricht, wordt dit beschouwd als een toerekenbare tekortkoming.




Colofon

ZESRUIT B.V.

Veldhuizen 3
7371GM LOENEN

Tel: 085 060 08 62
Handelsregister: 67432077
BTW nr.: NL 8569.86.975B01

Dit document bevat de algemene inkoopvoorwaarden van ZESRUIT B.V. en is van toepassing op alle overeenkomsten en bestellingen met betrekking tot de inkoop van goederen en diensten door ZESRUIT B.V.